Mimo pandemii część osób nie porzuca marzeń o założeniu własnego biznesu. Postanowiliśmy sprawdzić, w jaki sposób można zwiększyć szanse na powodzenie Twojego biznesu. W tym artykule zrobimy to na przykładzie sklepu z chemią gospodarczą, jednak przytoczone przez nas porady są dość uniwersalne i mogą zostać zastosowane także do wielu innych biznesów. Sprawdź, co możesz zrobić, by odniósł on sukces!

Pierwszym i prawdopodobnie najważniejszym punktem, który ma wpływ na powodzenie Twojego biznesu, jest pomysł. Tylko tyle i… aż tyle. Nowatorski pomysł może sprawić, że osiągniesz olbrzymi sukces. Dobrą opcją jest zastanowienie się nad tym, co chciałbyś robić. Niezwykle istotne, by poza samym czerpaniem zysków z prowadzenia danego biznesu mieć także satysfakcję. Ważne jest, by dokładnie przeanalizować wszystkie korzyści i zagrożenia Twojego biznesu. Im więcej czasu poświęcisz na jego analizę oraz im dokładniej to zrobisz, tym większa szansa, że unikniesz czyhających na Ciebie pułapek. Możesz wykorzystać bardzo popularne i sprawdzone narzędzia takie jak analiza SWOT lub mapa myśli. Takie działania, mimo że na danym etapie mogą wydawać się bardzo czasochłonne, z pewnością zaprocentują w przyszłości i będą miały pozytywny efekt.

Na samym początku określ dokładnie także swoje biznesowe cele. Jeśli zrobisz kilka tych rzeczy, zwiększa się prawdopodobieństwo, że Twój biznes spotka się z pozytywnym odbiorem konsumentów. W wielu sektorach istnieją obszary, które nie zostały jeszcze odpowiednio zagospodarowane i są dla Ciebie szansą! Chcesz otworzyć sklep z żywnością? Może warto założyć sklep z żywnością wegańską? Już od dawna chodzi Ci po głowie pomysł założenia restauracji? Może warto zdecydować się na którąś z kuchni świata, którą bardzo lubisz?

Musisz odpowiednio wybrać swoją niszę i z rozwagą zdecydować się na to, czym zamierzasz się zająć. Prawdopodobnie czeka Cię dużo nieprzespanych nocy, podczas których będziesz pracował nad rozwijaniem swojego biznesu.

Garść informacji na początek

Pomysł na własny biznes już masz, formalności pozałatwiane — czas rozpocząć sprzedaż. Jeśli sprawia to, że zaczynasz się stresować, nie martw się! Dla wielu osób jest to coś zupełnie naturalnego. Większość ludzi sukcesu osiągnęła go dzięki ciężkiej pracy. Zwłaszcza na początku prowadzenie własnego biznesu może wydawać się niezwykle trudne i stresujące. Ponieważ żyjemy w świecie, który bardzo szybko się zmienia, najprawdopodobniej porady sprzed 5 lat dotyczące prowadzenia własnej działalności są już mocno nieaktualne. Jeśli czytasz ten artykuł, a od jego publikacji minęło już sporo czasu, wysoce prawdopodobne, że także żyjesz w innej rzeczywistości niż ta, która występowała podczas jego tworzenia.

Ponieważ świat zmienia się szybko, Ty, chcąc być na topie, musisz spróbować za nim nadążyć. Jest to jednak zadanie dość trudne. Pamiętaj, że trendy zmieniają się w bardzo wielu branżach, nie tylko technologicznej, w której jakieś nowinki pojawiają się niemal codziennie. Nawet prowadząc sklep ze środkami czystości czy chemią gospodarczą, musisz sprawdzać, co konsumenci wybierają najchętniej oraz czy na rynku pojawiły się jakieś nowości. Dzięki temu z pewnością wyróżnisz się na tle swoich konkurentów, którzy nie nadrobili zaległości.

Konkurencja i klienci

Skoro o konkurencji mowa… Obecnie funkcjonuje coraz więcej podmiotów, oferujących zróżnicowane usługi. Jest to bardzo dobre dla klientów, którzy zyskują coraz większy wybór produktów, jednak duża konkurencja sprawia, że przedsiębiorcy muszą uważnie analizować jej działania i brać je pod uwagę przy prowadzeniu własnych biznesów. Musisz również nieustannie poszukiwać nowych możliwości, by być krok przed konkurującymi z Tobą firmami. Rozpoczynając prowadzenie swojego biznesu, powinieneś także zastanowić się, jakie potrzeby będą mieli Twoi klienci.

Przeanalizuj, jakie produkty im dostarczasz oraz na jakie potrzeby one odpowiadają i co zapewniają. Znając odpowiedź na te kwestie, możesz skupić się na nich, podejmując działania mające na celu rozwój Twojej działalności. Jeśli odpowiednio przekonasz swoich klientów, będą oni wiedzieli, że kupując rzecz, którą masz w ofercie, ich potrzeby zostaną spełnione. Tylko zajęcie się Twoimi klientami w należyty sposób sprawi, że będą oni z chęcią do Ciebie wracać. Chcąc zdobyć ich uznanie, musisz być lepszy od konkurencji. Jeśli oferują oni produkty bardzo podobne do Ciebie lub identyczne, zaoferuj im lepszą obsługę klienta, korzystniejsze ceny czy promocje.

nauka-a-prowadzenie-biznesu

Nauka, nauka i jeszcze raz nauka!

Podejmując decyzje i działania dotyczące prowadzenia własnego biznesu, warto wzorować się na jakiejś osobie, która Ci imponuje. Każdy jednak jest inny, ma zróżnicowane możliwości oraz ograniczenia. Mimo to osoby takie mogą jednak być dla Ciebie inspiracją i motywować do działania w chwilach zwątpienia. Co więcej, zanim założysz własną firmę, dobrą decyzją może się okazać praca w tej samej branży na rzecz kogoś innego. Dzięki temu zdobędziesz podstawową wiedzę, która pomoże Ci w prowadzeniu własnej działalności. Co więcej, obserwując działania innych, w przyszłości będziesz mógł uniknąć popełnianych przez nich błędów. Będziesz mógł także udoskonalać te aspekty, które w ich przypadku działały bardzo dobrze.

Prowadzenie własnego biznesu to także nieustanna nauka i doskonalenie siebie. Możesz uczyć się od innych, o czym napisaliśmy. Możesz robić to również na własną rękę. Prowadząc firmę, nieustannie musisz poszukiwać nowych rozwiązań i je udoskonalać. Dzięki temu masz możliwość wyróżnienia się na tle innych. Jak bardzo jest to istotne, chyba nie musimy powtarzać. Jako osoba prowadząca własny biznes nie możesz pozwolić sobie na nieustanne “branie wolnego” od działalności. W początkowej fazie biznes ten wymaga pełnego poświęcenia oraz pracy non stop!

Plan czy spontan?

Jesteś osobą, która większość decyzji podejmuje spontanicznie, bez większego zastanowienia się nad ich konsekwencjami? W pewnych sytuacjach może to być zaleta, natomiast w przypadku prowadzenia własnego biznesu, warto mieć chociaż ogólny plan dotyczący podejmowanych przez Ciebie działań. Dzięki temu zyskasz dodatkowy czas na przeanalizowanie swoich decyzji. Zastanów się nad tym, jak chcesz, aby Twój biznes wyglądał za rok czy 5 lat. Czy podejmujesz decyzje, które zbliżają Cię do celu, który zamierzasz osiągnąć? A może Twój cel i podejmowane decyzje to dwie zupełnie różne rzeczy, które ze sobą mają raczej niewiele wspólnego? Dzięki planowaniu jesteś w stanie zajść naprawdę daleko i uniknąć wielu błędów.

Biznesplan

Podstawą dobrego biznesu jest dobry biznesplan. Dzięki niemu wyznaczysz kierunki i cele przedsiębiorstwa, a także ocenisz, czy pomysł, który zrodził się w Twojej głowie, jest opłacalny. Tworząc biznesplan, dokładnie analizujesz otoczenie swojego przedsiębiorstwa. Plan taki jest pomocny również w uporządkowaniu przyszłych działań, które zamierzasz podjąć. By Twój biznesplan był jednak pomocny, musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Jednym z nich jest na pewno cel. Powinien on być opracowany zgodnie z koncepcją S.M.A.R.T. Oznacza to, że cel, który zamierzasz osiągnąć, powinien być skonkretyzowany (specific), mierzalny (measurable), osiągalny (achievable), istotny (relevant) oraz określony w czasie (time-bound).

Cel powinien być zatem sformułowany jak najbardziej jednoznacznie. Nie może być zbyt ambitny, ponieważ w takim przypadku trudniejsze będzie jego osiągnięcie, co może doprowadzić do rezygnacji z podejmowanych działań. Cel biznesplanu powinien być czymś istotnym z punktu widzenia przedsiębiorstwa, a także czymś, co będzie można w łatwy sposób zmierzyć i sprawdzić, czy nasze działania faktycznie zbliżają nas do sukcesu. To właśnie dobrze opracowany biznesplan jest Twoją furtką na przykład do pozyskania dotacji czy uzyskania kredytu. Dzięki niemu możesz zweryfikować swoje pomysły, a biznesplan będzie drogowskazem pomagającym Tobie w zrealizowaniu zamierzonego celu. Warto zatem, by był on naprawdę rzetelnie przygotowany.

dazenie-do-celu-i-osiagniecie-sukcesu

Dążenie do celu

Jeśli chcesz zacząć działalność na własny rachunek i prowadzić swój biznes od zera, musisz uzbroić się w cierpliwość. Niewiele osób osiągnęło sukces w krótkim czasie od rozpoczęcia swoich działań, aczkolwiek znaleźli się tacy szczęściarze. Większość z osób osiągających sukces, zdobyło go dzięki ciężkiej pracy i kontynuowaniu swoich działań pomimo wielu niepowodzeń, które są właściwie pewne. Zakładając własny biznes, natrafisz na wiele przeciwności, z którymi będziesz musiał się zmierzyć. Twoje decyzje i upór są niezwykle ważne w tym, by zrealizować Twoje plany. Metoda małych kroków może zmienić naprawdę wiele i doprowadzić Cię w miejsce, o którym obecnie marzysz. Dzięki niej będziesz mógł wyciągać konstruktywne wnioski z porażek, które Cię czekają, a także zminimalizować ryzyko podejmowania nietrafionych decyzji podczas następnych działań.

Planując swoje działania myśl nie tylko o wspomnianych wcześniej długoletnich planach, ale podziel je również na małe kroczki, które mogą wydawać się z pozoru nieznaczącymi działaniami, ale przybliżają Cię do osiągnięcia większych rzeczy w dłuższej perspektywie. Postaraj się skupić na kilku najważniejszych celach. Jeśli będzie ich zbyt wiele, wysoce prawdopodobne, że będziesz próbował skupiać się na zbyt wielu rzeczach, a w konsekwencji żadnej z nich nie opanujesz w satysfakcjonującym stopniu.

Kanały dystrybucji

Mając wyznaczony plan, po przeanalizowaniu konkurencji i klientów możesz przystąpić do działania. Jeśli prowadzisz sklep, bardzo istotnym czynnikiem jest wybranie sobie odpowiednich partnerów. Należą do nich zarówno pracownicy, jak i np. hurtownie. Stawiając na prowadzenie sklepu z chemią gospodarczą, niezbędna będzie hurtownia środków czystości. Wybierz ją mądrze, to właśnie od niej może zależeć powodzenie Twojego biznesu! Dlaczego? Hurtownicy będą dostarczać Ci towar, który następnie będziesz sprzedawać w sklepie swoim klientom. Jeśli chcesz zdobyć ich zaufanie i uznanie, oferowane przez Ciebie produkty powinny być wysokiej jakości.

Chcąc, by klienci kupowali produkty, które masz w swojej ofercie, powinieneś być ich pewny. Jeżeli Ty sam nie będziesz chciał ich używać, dlaczego mają to robić inni? Sprzedając dany produkt w swoim sklepie, powinieneś mieć dużą wiedzę na jego temat. Poznaj zatem wszystkie zalety oraz wady rzeczy, które masz w ofercie. Zaproponuj swoim klientom jak najlepsze produkty! To właśnie jakość i wydajność znajdują się na czele cech, które konsumenci biorą pod uwagę, rozważając decyzję o zakupie. Hurtownia, którą wybierzesz, powinna być niezwykle solidna. Dzięki terminowym dostawom będziesz mógł dostarczać swoim klientom produkty na czas. Jeśli posiadasz sklep internetowy, a hurtownia będzie spóźniać się z realizacją Twojego zamówienia, Ty również nie zapewnisz klientom zamówionych produktów wtedy, kiedy ich potrzebują. To z kolei może sprawić, że stracą oni zaufanie do twojej firmy i nie będą chcieli skorzystać z jej oferty ponownie.

Niech o Tobie mówią!

Jeśli Twoja firma już rozpoczęła swoją działalność, musisz również zastanowić się nad tym, jak chcesz, by była postrzegana przez swoich klientów. Nie zapominaj także o odpowiedniej reklamie. W niektórych sytuacjach to konsumenci przyjdą do Ciebie, ale w większości przypadków odpowiednia reklama powinna zwiększyć Twoje zyski. Możesz podzielić swoje działania na reklamę online i offline. Działalność coraz większej liczby przedsiębiorstw przenosi się do Internetu, jednak tradycyjne formy reklamy w dalszym ciągu przyciągają klientów.

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj prowadzonej działalności się zdecydujesz, życzymy Ci powodzenia. Pamiętaj jednak, że prowadzenie własnego biznesu to ciężka praca, która może stać się opłacalna dopiero po dłuższym czasie. Nie warto jednak się poddawać, a uparte dążenie do określonego celu niemal na pewno się opłaci!