System WordPress stworzono początkowo jako funkcjonalne rozwiązanie do blogowania. Z czasem okazało się jednak, że dzięki rozszerzeniom ten CMS może być wykorzystywany do budowania portali, for, katalogów stron, a nawet sklepów. Zyskał on tak dużą popularność, że doczekał się dedykowanych rozwiązań hostingowych. Czy warto postawić na hosting WordPress?

Wybieramy hosting dla WordPressa

WordPress, nazywany w skrócie WP, zawdzięcza swoją popularność przede wszystkim prostocie. Nawet jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu stron internetowych, to po zalogowaniu się do panelu administracyjnego szybko zrozumiesz, za co odpowiadają poszczególne funkcje, a jeśli będziesz miał z czymś problem, to możesz skorzystać z wielu tutoriali dostępnych online za darmo. Krok po kroku możesz edytować zawartość strony. Oczywiście niektóre opcje w systemie są przeznaczone dla zaawansowanych, jak np. edycja kodu poszczególnych szablonów, ale nie jest to rozwiązanie, z którego obowiązkowo musisz korzystać. Najlepszym potwierdzeniem sukcesu, jaki odniósł system WordPress, jest jego udział w rynku. Według danych W3Techs z kwietnia 2020 roku ponad 63 proc. stron na świecie, które korzystają z systemu CMS, używa właśnie WP. Natomiast biorąc pod uwagę wszystkie witryny, również bez CMS-a, na systemie WordPress bazuje ponad 36 proc stron. Kolejna na liście jest Joomla!, która ma odpowiednio ponad 4 i ponad 2 proc. W związku z popularnością WP na rynku pojawił się hosting WordPress. Czy to oznacza, że wybierając taką usługę, możesz założyć wyłącznie stronę opartą na WP? Najczęściej masz możliwość korzystania z dowolnego CMS-a, ale są i takie oferty, które uwzględniają wyłącznie WordPressa. Nie jest to jednak dobry wybór, ponieważ w ramach swojej działalności możesz potrzebować też innych systemów.

Na co zwrócić uwagę, wybierając hosting WP? Oto kluczowe kryteria:

    • Dyski SSD – żeby strona szybko się otwierała, musi działać na dyskach SSD. Nie wybieraj serwera, który wykorzystuje HDD – to SSD zapewnia odpowiednią szybkość.
    • Konsola WP-CLI – to rozwiązanie przede wszystkim dla zaawansowanych użytkowników, które ułatwia zarządzanie systemem WordPress, ale wymaga odpowiedniej wiedzy i znajomości komend, którymi możesz wykonywać przeróżne zadania na serwerze.
    • Najnowsza wersja PHP – bierz pod uwagę wyłącznie hostingi, które umożliwiają korzystanie z PHP w wersji 7.x. Pomiędzy poszczególnymi wersjami PHP widoczne są bardzo duże różnice w prędkości. Jest to również bardzo istotne w kontekście bezpieczeństwa. Starsze wersje mogą zawierać wiele luk i błędów, które mogą ułatwić hakerom niepożądany dostęp do witryny.
    • Dostęp do SSH – kolejne rozwiązanie, które docenią zaawansowani użytkownicy. Umożliwia ono zdalne zarządzanie plikami na serwerze – żeby edytować plik, nie musisz pobierać go na swoje urządzenie.
    • Transfer – działa na podobnej zasadzie, jak w przypadku telefonii komórkowej. Jest on naliczany za każdym razem, kiedy pobierzesz plik albo go wysyłasz. Zatem transfer będzie wykorzystywany zawsze wtedy, gdy przesyłasz dane na serwer, ale i wówczas, gdy użytkownicy będą korzystać z twojej strony. Obecnie warto posiadać hosting z nieograniczoną ilością transferu. Dzięki temu nie musisz się obawiać, że twoja usługa stanie się niedostępna dla odwiedzających, jeśli nagle nastąpi ogromny wzrost jej popularności.
    • Kopie zapasowe – sprawdź, jak często firma hostingowa robi backup danych i jak długo przetrzymywane są takie kopie. Im dłużej, tym lepiej. Nie zapominaj jednak o tym, że sam również powinieneś zadbać o posiadanie backupu zapisanego na dysku komputera czy w chmurze.
    • Certyfikat SSL – to wprawdzie tylko dodatek, ale obecnie coraz bardziej niezbędny. Dzięki korzystaniu z SSL połączenie pomiędzy stroną a użytkownikiem jest szyfrowane, tzn. przesyłane dane są bezpieczne. Możliwe, że SSL otrzymasz za darmo, co nie powinno być kryterium decydującym, ale jednym z wielu, które warto brać pod uwagę.

  • Certyfikat SSL – To wprawdzie tylko dodatek, ale obecnie staje się niezbędnym i nieodłącznym elementem każdej strony. Sprawia, że połączenie między stroną, a użytkownikiem jest szyfrowane, tzn. przesyłane dane są bezpieczne. Certyfikat kojarzy się przede wszystkim z profesjonalizmem i zwiększa współczynnik odwiedzin, co jest widoczne szczególnie w sklepach internetowych i witryn, na których znajdziemy moduł rejestracji, czy ogólnodostępne formularze kontaktowe. Ponadto ten element świetnie wpływa na pozycjonowanie.