Allegro od lat niezmiennie zajmuje pozycję lidera na polskim rynku e-commerce. W 2020 r. z serwisu korzystało ponad  20 milionów indywidualnych użytkowników. Obecnie Allegro jest jedną z 10 najpopularniejszych platform marketplace na świecie.

Allegro od lat niezmiennie zajmuje pozycję lidera na polskim rynku e-commerce. W 2020 r. z serwisu korzystało ponad  20 milionów indywidualnych użytkowników. Obecnie Allegro jest jedną z 10 najpopularniejszych platform marketplace na świecie. 

Nic więc dziwnego, że popularność Allegro stale rośnie. Portal przyciąga kupujących, oferując nietuzinkowe produkty w bardzo atrakcyjnych cenach. Kupujący zaś przyciągają kolejnych sprzedawców, a ich asortyment – nowych kupujących.

Odniesienie sukcesu przez Allegro nigdy by jednak nie nastąpiło, gdyby nie zaawansowane opcje wyszukiwania. W końcu to dzięki nim możliwe jest odnajdywanie dokładnie tych przedmiotów, których poszukujemy. Bez względu na to, czy jesteś kupującym czy sprzedawcą, kwestia funkcjonowania wyszukiwarki Allegro może być dla Ciebie istotna.

Jak wyszukiwać przedmioty na Allegro?

Na Allegro możliwe jest wyszukiwanie przedmiotów na dwa sposoby: za pomocą wyszukiwarki lub poprzez wybór kategorii. Aby ułatwić zrozumienie całego procesu, prześledzimy oba sposoby na konkretnym przykładzie.

Nie da się ukryć, że najczęściej wyszukiwanie ofert odbywa się poprzez wyszukiwarkę. Po wpisaniu nazwy interesującego nas przedmiotu np. „koszulka damska” Allegro wyświetli listę dopasowanych do niej ofert. 

Wyszukiwanie poprzez kategorie jest mniej popularnym sposobem, ale równie prostym w użyciu. Aby znaleźć wspomnianą koszulkę damską, najpierw trzeba określić dział, w jakim najprawdopodobniej będzie się ona znajdować. Zaznaczamy więc obszar „Moda” oraz kategorię „Ona: Odzież damska”. Teraz w zależności od tego, jaka dokładnie koszulka nas interesuje, możemy wybrać krój np. „Koszulki polo”, „Topy” lub „T-Shirty”. Po kliknięciu na wybraną opcję, ujrzymy listę produktów dopasowanych do naszych wymagań.

Biorąc pod uwagę ich działanie, można stwierdzić, że używanie wyszukiwarki jest wygodniejsze. To prawda, jednak wyłącznie wtedy, kiedy dokładnie wiemy, czego szukamy. Korzystanie z kategorii umożliwia swobodne przeglądanie ofert. Bardziej przypomina więc nieskrępowane wędrowanie po stacjonarnym sklepie.

Filtry

Mówiąc o wyszukiwaniu na Allegro, nie można pominąć opcji ustalania parametrów poszukiwanego przedmiotu. Niezależnie od wybranego sposobu wyszukiwania, pasek po lewej stronie pozwala na określenie wielu cech interesującego nas produktu, m.in. jego stanu (czy ma być nowy, czy używany), rodzaju oferty (licytacja lub „Kup teraz”), ceny, lokalizacji i sposobu dostawy.

Szukaj wielu

Allegro umożliwia także wyszukiwanie kilku różnych przedmiotów u tego samego sprzedawcy, co zwykle wpływa na obniżenie kosztów przesyłki. Po zaznaczeniu opcji „Szukaj wielu”, która jest widoczna w pasku wyszukiwarki, możesz wpisać nazwy poszukiwanych przez siebie produktów (np. „Kabel do konsoli PS4”, „God of War” i „Horizon Zero Dawn”), a algorytm Allegro wyświetli wszystko, czego potrzebujesz w formie pakietu.

Wyszukiwanie na Allegro – Najczęstsze wątpliwości

Choć wyszukiwanie na Allegro jest proste, niekiedy pojawiają się pewne wątpliwości. Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Czy polskie znaki są istotne podczas wyszukiwania?

Nie. Polskie znaki nie mają znaczenia dla algorytmu wyszukiwarki. Nawet, jeśli zatytułujesz swoją aukcję „duzy recznik”, użytkownik, który wpisze nazwę w zgodzie z zasadami języka polskiego, na pewno ją odnajdzie. Identycznie wygląda to w przypadku wyszukiwania. Po wprowadzeniu frazy kluczowej bez polskich znaków, Allegro bez problemu wyświetli duże ręczniki.

Czy przyimki wpływają na trafność wyników?

Nie. Wyszukiwarka Allegro ignoruje przyimki, czyli takie wyrazy jak: „do”, „na” i „przy”. Oznacza to, że dla algorytmu nie ma żadnej różnicy, czy wpiszesz „maszynka do włosów” czy „maszynka włosów”.

Czy odmiana wyrazów ma znaczenie dla wyszukiwarki?

Odmiana słów przez przypadki nie ma żadnego wpływu na działanie wyszukiwarki. Bez względu na to, w jakiej formie wpiszesz dany wyraz (np. „ręczników”, „ręcznikowi” czy „ręcznikiem” zamiast „ręcznik”), Allegro wyświetli aukcje oferujące interesujący Cię przedmiot. 

Czy znaki specjalne wpływają na proces wyszukiwania?

I tak, i nie. Algorytm wyszukiwarki Allegro traktuje tak samo tytuły zawierające i niezawierające znaków specjalnych (m.in. „;”, „&” czy „.”). Nie musisz więc kłopotać się wpisywaniem przecinków i kropek w tytułach swoich sprzedaży.

Niektóre znaki specjalne mają jednak wpływ na wyświetlanie wyników. Jak podaje „Pomoc Allegro”:

  • * (gwiazdka) – zastępuje dowolną część słowa. Po wpisaniu hasła „ręcznik*” wyszukiwarka wyświetli wszystkie oferty zawierające wskazany rdzeń, np. „duży ręcznik” oraz „komplet ręczników”
  • – (minus) – wyklucza słowo, przed którym zostanie postawiony z wyników wyszukiwania, np. hasło „ręcznik -czerwony” sprawi, że wyświetlone zostaną oferty wszystkich ręczników poza tymi w kolorze czerwonym
  • () (nawias okrągły) – sprawia, że algorytm wyszukuje którekolwiek z wpisanych słów. Tym samym hasło „(ręcznik)(lampa)” ukaże nam oferty dotyczące zarówno sprzedaży ręczników, jak i lamp
  • „” (cudzysłów) – umożliwia wyszukanie dokładnie takiej nazwy, jaka została wpisana. W tym przypadku znaczenie mają polskie znaki, przyimki oraz kolejność wpisania wyrazów

Czy wyszukiwanie odbywa się tylko po tytułach aukcji?

To zależy od Ciebie. Wpisując nazwę poszukiwanego przedmiotu, możesz określić, czy wyszukiwarka ma brać pod uwagę także treść opisów ofert. Jeśli nie zaznaczysz tej opcji, algorytm wyświetli wyłącznie te przedmioty, które zawierają daną frazę w tytule aukcji.

Czy kolejność słów w tytule wpływa na wyszukiwanie?

Nie. Jeśli wpiszesz frazę „czerwony Nintendo Switch”, algorytm wyświetli wszystkie aukcje zawierające te słowa w tytule bez względu na ich kolejność. Ujrzysz więc takie wyniki jak: „Konsola Nintendo Switch czerwony-niebieski” lub „Nintendo Switch Joy-Con czerwony”.

Podsumowanie

Wyszukiwarka Allegro jest nie tylko intuicyjna w obsłudze, ale także niewrażliwa na literówki, przyimki oraz różne formy odmiany danego słowa. Takie cechy czynią ją niezwykle elastycznym narzędziem, które nie tylko umożliwia kupującym odnajdywanie interesujących przedmiotów, ale też ułatwia pracę właścicielom sklepu. Dzięki zaawansowanemu algorytmowi sprzedający nie muszą wymyślać tytułów, które całkowicie pokrywają się z intencjami użytkowników (np. tytuły zawierające słowa w odpowiedniej kolejności). Wystarczy, że stworzą ich  „luźne” wariacje. Jeśli potrzebujesz więcej informacji lub pomocy, skontaktuj się z naszą agencją: https://pirkspark.pl/pl/