Istnienie w sieci to warunek konieczny dla sukcesu.

Pobłażliwość dla skąpych stron internetowych dawno się skończyła. Aby zyskać zaufanie, trzeba stworzyć dobrą wirtualną wizytówkę. Internet stał się narzędziem sprzedaży, kontaktu z klientem i skutecznego marketingu. 

Jak tworzyć strony internetowe, których odwiedzanie będzie przyjemnością? Czytaj dalej, aby poznać sekret skutecznego webmastera.

Ile kosztuje tworzenie stron internetowych?

To pytanie często pada już na początku drogi. Odpowiedź jest prosta – to zależy, jakie masz oczekiwania. Dobrze zoptymalizowana, szybka i przejrzysta strona internetowa powstaje na kilku filarach. 

  1. Chwytliwa domena, którą łatwo zapamiętać. Jej cena będzie zależeć m.in. od końcówki. Zwykle najlepiej sprawdza się krótka nazwa z końcówką krajową – np. twojastrona.pl. Koszt nie powinien przekroczyć 100-130 zł rocznie.
  2. Dobry hosting, czyli miejsce przechowywania plików strony. To od niego zależy, jak szybko ładuje się treść i jaka jest maksymalna pojemność witryny. Na początek wystarczy hosting z limitem 3-5GB w stałej cenie od kilkudziesięciu do 100 zł za rok.
  3. Oprogramowanie, w którym zaprojektujesz stronę. Może to być równocześnie CMS, czyli system zarządzania treścią. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest WordPress, który oferuje setki motywów (darmowych oraz płatnych) i układów stron. 

 Alternatywy dla WordPress to np. Wix, Joomla i Weebly. 

Każde oprogramowanie ma wady i zalety. Dla większości użytkowników ważne jest to, aby platforma była bezpłatna. Każda z wymienionych spełnia ten warunek – różnią się jednak liczbą darmowych szablonów i funkcji. 

Tworzenie stron będzie łatwiejsze, jeśli zdecydujesz się na platformę przyjazną dla początkujących. WordPress bywa trudny w obsłudze, lecz zależy to od wybranego motywu. Dobry i intuicyjny jest np. Elementor, który posiada wersję darmową i płatną.

Samodzielne tworzenie stron WWW i ich utrzymanie w większości przypadków zamyka się w 200 zł brutto rocznie.

Tworzenie stron – jak zacząć?

wordpress strona www

Znasz już elementy, których potrzebujesz do stworzenia swojej strony internetowej. Po wykupieniu domeny i hostingu, możesz zacząć tworzenie stron WWW. 

Budowanie strony rozpocznij od pobrania WordPress lub innego wybranego oprogramowania. Ich użytkowanie nie wymaga znajomości kodowania. Motywy i kreatory działają w sposób intuicyjny, często na zasadzie przeciągnij-i-upuść.

Następnie musisz zaplanować układ strony. Skorzystaj z gotowych szablonów lub zaprojektuj witrynę samodzielnie. W sieci znajdziesz mnóstwo poradników dedykowanych wybranej platformie. Dzięki nim tworzenie stron WWW staje się możliwe dla początkujących.

W okienku „Zapytaj o coś” umieść treść swojego pytania. W okienkach „Opcja 1”, „Opcja 2” umieść możliwe odpowiedzi. Na przycisku z ikonką zegara, określ jak długo ma trwać Twoja ankieta, np. tydzień. Jak dodać ankietę na fb? To proste. Po wypełnieniu wszystkich pól, wystarczy nacisnąć „opublikuj” i gotowe!

W przypadku grup postępowanie jest niemalże identyczne, z tą różnicą, że opcję „Ankieta” wybieramy z okienka, dzięki któremu możemy publikować posty w grupach, nie na własnej osi czasu. 

Cel strony internetowej – ustal priorytety

Tworzenie stron internetowych podporządkuj odpowiednim celom. Kto będzie odwiedzał Twoją stronę? Jaką treścią chcesz ją wypełnić i jak powinna wyglądać, aby odzwierciedlała priorytety Twojej działalności?

Projekt musi być nie tylko ładny, ale i użyteczny dla konkretnej grupy docelowej. Konieczne jest dobre menu, które ułatwi nawigację na stronie. Elementy nazywaj konkretnie – „O nas”, ”Aktualności” czy „Kontakt”. Niech Twoi użytkownicy wiedzą, gdzie kliknąć. To proste!

Zastanów się, czy chcesz mieć rozbudowany landing page, czy wolisz odsyłać czytelników do różnych zakładek. Unikaj niepotrzebnych ozdobników – cel Twojej strony musi być jasny już od pierwszego kliknięcia. 

Sklep musi wyglądać jak sklep, a strona informacyjna jak skarbnica wiedzy. Tworzenie stron ma sens, kiedy robisz to zgodnie z planem.

Call to action – nie zapomnij wezwać do działania!

Wyobraź sobie, że odwiedzasz stronę internetową firmy, z której usług chciałbyś skorzystać. Na stronie głównej zamiast chwytliwego hasła i zachęty do kontaktu widzisz nudny, przydługi tekst opisujący usługę. Czy nie zwrócisz się do konkurencji, która podchodzi do klienta osobowo?

Ta porada nie dotyczy bezpośrednio budowy strony, lecz jej treści. Układ strony głównej powinien jednak sprzyjać wezwaniu do działania. Pierwszym, co zobaczy użytkownik, powinien być zwięzły nagłówek i informacja, co powinien zrobić. Przykłady? „Napisz do nas!”, „Dowiedz się więcej” lub „Przejdź do sklepu”. 

Jaka powinna być strona internetowa?

Projektując stronę internetową, zadbaj o poniższe cechy. Tworzenie stron internetowych będzie skuteczne, jeśli zbudujesz witrynę:

  • funkcjonalną i łatwą w edycji,
  • przejrzystą i minimalistyczną,
  • estetyczną i zgodną z aktualnymi trendami,
  • zoptymalizowaną pod kątem SEO,
  • łatwą w zarządzaniu przez administratora.

Warto korzystać z wtyczek Google Analytics i AdSense, aby śledzić ruch na stronie i wyświetlać odwiedzającym zoptymalizowane reklamy bez konieczności ich kodowania.

Jak pozycjonować stronę? Tworzenie stron WWW pod SEO

pozycjonowanie strony internetowej

Jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu stron, pozycjonowanie może być dla Ciebie czarną magią. Uspokajamy – nie musisz wydawać kolejnych pieniędzy na specjalistę od SEO. Wystarczy kilka narzędzi i wskazówek, aby Twoja strona lepiej wypadła w sieci.

Tworzenie stron to jedno, a ich pozycjonowanie to drugie. Działaj kompleksowo, aby uzyskać najlepsze efekty.

  1. Działania SEO on-site (w granicach Twojej strony) to przede wszystkim jej wizualna i techniczna optymalizacja. Dobre linkowanie wewnętrzne, hierarchia nagłówków i treść oparta na słowach kluczowych to podstawa. Możliwości pozycjonowania zależą też od oprogramowania, na którym budujesz stronę.

  2. Działania SEO off-site (poza Twoją stroną) obejmują przede wszystkim pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do strony. Jeśli odnośnik do Twojej strony znajdzie się na kilku poczytnych portalach, wypadnie ona lepiej w wynikach wyszukiwania.

Linki dofollow mają największe znaczenie w pozycjonowaniu off-site. Są to linki stworzone w taki sposób, by podnosić pozycję strony, do której kierują. 

Tematyka strony docelowej powinna być zgodna z treścią, która te linki zawiera. Możesz je więc pozyskać, kupując artykuły sponsorowane lub współpracując z innymi osobami działającymi w branży. 

Można powiedzieć, że skuteczne tworzenie stron WWW to dzieło wspólne. Witryny wspomagają się wzajemnie w generowaniu większego ruchu.

Profesjonalne tworzenie stron – czy warto zatrudnić webmastera?

Jeśli nie potrzebujesz drastycznego cięcia kosztów, dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług projektanta stron internetowych. Doświadczony webmaster zaprojektuje Twoją stronę szybciej i lepiej – będzie to jednak trochę kosztować.

Tworzenie stron kosztuje 1000-2000 złotych w przypadku prostej witryny z niezbyt rozbudowaną zawartością. Więcej zapłacisz za stronę sklepu internetowego lub profesjonalną stronę opartą na CMS.

Koszt profesjonalnego projektu zależy w dużej mierze od tego, kto zajmuje się realizacją. Freelancer może wykonać stronę po niższej cenie, lecz nie zaoferuje dodatkowego wsparcia w jej prowadzeniu. 

Z kolei agencja interaktywna zaprojektuje stronę, zoptymalizuje ją pod SEO, wesprze w jej rozbudowie i zagwarantuje jej prawidłowe funkcjonowanie. Koszt takiej usługi może wynosić od 2500 do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Tworzenie stron internetowych – czego unikać?

Warto znać popularne błędy w budowaniu stron internetowych. To one sprawiają, że tworzenie stron nie jest do końca intuicyjne. Unikaj następujących pomyłek:

  • brak wyszukiwarki w prawym górnym rogu witryny,
  • długie bloki tekstu na stronie (używaj nagłówków, wypunktowań i obrazów),
  • brak kodu lub wtyczki Google Analytics (śledź ruch na stronie, aby wiedzieć, jakie rozwiązania przynoszą efekty),
  • chaotyczny układ strony,
  • słaba czytelność (np. zbyt mała czcionka lub niewłaściwe kolory),
  • niewłaściwa rozdzielczość (powinna dopasowywać się do szerokości ekranu),
  • automatyczne odtwarzanie multimediów,
  • brak responsywności (strona powinna wyświetlać się poprawnie na każdym urządzeniu).

Jeśli masz wątpliwości, czy Twoja strona spełnia oczekiwania użytkowników, zapytaj kogoś. Testuj różne wersje witryny, pokazując je bliskim i znajomym. Ich wskazówki są bezcenne – zwłaszcza, jeśli należą do grupy docelowej.

Stwórz najlepszą stronę internetową w swoim mieście

pozycjonowanie lokalne strony

Jesteś lokalnym usługodawcą lub właścicielem sklepu? Znasz swoje miasto i jego mieszkańców? Zadbaj o pozycjonowanie lokalne. Dzięki niemu tworzenie stron internetowych stanie się personalne. 

Witryna skrojona na miarę dla lokalnej społeczności wzbudzi większe zaufanie. Celem lokalnego SEO jest promocja strony wśród mieszkańców konkretnego miasta lub regionu. 

Ludzie poszukujący fryzjera, restauracji lub sklepu w Twojej okolicy trafią do Ciebie łatwiej, jeśli zastosujesz w treści odpowiednie słowa kluczowe. Webmaster może np. wykorzystać frazy ”tworzenie stron internetowych Kalisz” lub „tworzenie stron WWW Białystok”.

Warto stworzyć stronę-wizytówkę, korzystając z usługi Google Moja Firma. Ty zyskasz klientów, a oni błyskawicznie odnajdą informacje o Twoim lokalu, w tym adres Twojej strony internetowej. Będą także mogli wystawiać oceny.

Tworzenie stron zacznij z myślą o mieszkańcach swojego miasta. Przekonasz się, że Twoja działalność szybko stanie się znana.

Podsumowanie

Budowanie skutecznych stron internetowych wymaga pewnej wiedzy i doświadczenia. Informacje można zdobyć za darmo, korzystając z poradników dostępnych w sieci. 

Jeśli brakuje Ci czasu i motywacji, a posiadasz duży budżet, skorzystaj z usług profesjonalnego projektanta. Znajdziesz go łatwo – w polskich miastach nie brakuje dobrych webmasterów.

Dobry wykonawca – jak go znaleźć?

Profesjonalni projektanci stron internetowych nie próżnują. Nieustannie poszukują klientów, odwiedzając portale ze zleceniami i ogłoszeniami. Ty też możesz zlecić w sieci wykonanie strony internetowej – w ten sposób najszybciej znajdziesz dobrego wykonawcę. 

Jest wiele stron WWW, które gromadzą zlecenia dla usługodawców. W zdecydowanej czołówce znajduje się serwis Zlecenia24.pl. Znajdziesz tam specjalistów z każdej branży, niezależnych lub reprezentujących wyspecjalizowane firmy. 

Łatwo przejrzysz dostępne oferty, sortując je według ceny lub opinii na temat wykonawcy. Pozytywne opinie są najlepszym dowodem profesjonalizmu – projektant, któremu zlecisz stworzenie strony, z pewnością spełni Twoje oczekiwania.

Zlecenie dodasz całkowicie za darmo, a dostęp do niego otrzymają tylko zweryfikowani zleceniobiorcy. Rzetelni i wiarygodni specjaliści z różnych dziedzin czekają na Ciebie – zobacz oferty, których przedmiotem jest tworzenie stron internetowych.