W 2020 roku marketing swojego projektu poprowadzisz samodzielnie, bez problemu, bez kosztów. Ogólna dostępność narzędzi i wiedzy pozwoli Ci zaprojektować biznes, wykonać analizę rynku i konkurencji, stworzyć stronę www i wypromować ją bez wielkich kosztów. Od pierwszych kroków do systemów obsługi klientów (CRM) wszystko jest na wyciągnięcie ręki!

Marketing w młodym biznesie

Kluczową rolą w biznesie, zwłaszcza na start, jest marketing. To z reguły kosztowne i niepewne wyzwanie dla przedsiębiorców. Jeśli dopiero zaczynasz swój projekt, możesz spróbować ten aspekt poprowadzić samodzielnie.

W marketingu online potrzebne są:

  • narzędzia analityczne do analizy rynku, konkurencji, klienta

  • strategia biznesu i dla marketingu

  • własna strona www

  • kanały promocji

  • narzędzia remarketingu

Wszystkie narzędzia i wiedza są dostępne w internecie niemal za darmo. Pierwsze analizy konkurencji możesz wykonać w narzędziu SimilarWeb. Rynek, a dokładnie zapotrzebowanie na jakiś produkt, możesz sprawdzić w narzędziach Google Trends i Planerze słów kluczowych.

Swoją strategię zbudujesz korzystając z wiedzy specjalistów, którzy dzielą się nią na swoich blogach, np. samodzielny-marketing.pl. Stronę www stworzysz na ogólnodostępnych systemach, np. WordPress i Wix, korzystając z gotowych szablonów. Oczywiście musisz na to poświęcić kilkadziesiąt godzin nauki, by dobrze zrozumieć to narzędzie.

Facebook i Google w małym biznesie

Jeśli chodzi o kanały promocji, z pomocą przychodzą giganci. Google i Facebook dadzą Ci dostęp do milionowych baz użytkowników, do których możesz wysłać swoją promocję w dowolnym budżecie. Pamięta tylko, że Google i Facebook to nadal biznesy, które chcą zarabiać, więc mogą podpowiadać Ci niekonieczne dobre pomysły. Nie korzystaj z nich! Poszukaj w sieci poradników, jak założyć pierwszą i skuteczną kampanię w tych kanałach.

Sama nauka tych narzędzi to banalna sprawa. Oba są dobrze opisane i prowadzą Cię krok po kroku. Zacznij od małych budżetów i małych stawek, a potem zwiększaj je, ucząc się.

Remarketing

Ostatnim elementem, kluczowym dla udanego marketingu, jest remarketing. To ogólne pojęcie, które mówi o dalszej komunikacji z użytkownikiem, który zobaczył już raz Twoją reklamę. Metod remarketinu jest mnóstwo. Na start wypróbuj gotowe rozwiązania od Google i Facebooka, a docelowo zacznij budować własne bazy remarketingowe osób odwiedzających Twoją stronę. To na niej powinieneś skupić uwagę w pierwszej fazie marketingu.

Strona www to miejsce, w którym zgromadzisz ogromną wiedzę o Twoim potencjalnym kliencie. Jest to też miejsce, w którym zaczynasz lojalizować użytkowników poprzez oferowanie personalnego konta, zapisu do newslettera, korzystania z webowych pushy i innych form komunikacji.

Jak zacząć marketing w małym biznesie?

Najelpiej samodzielnie. Obecnie nie istnieją żadne bariery, by zdobyć wiedzę w każdej specjalizacji marketingowej, od SEO po social media. Nauka video marketingu, fotografii, obróbki grafiki, programowania, czy zarządzania bazami danych jest na wyciągnięcie ręki. W każdej branży i specjalizacji znajdziesz darmowe narzędzia, poradniki, a nawet interaktywne samouczki. Jedynym problemem jest czas, który musisz dobrze wykorzystać.