Własny sklep internetowy to w ostatnich czasach jeden z najpopularniejszych pomysłów na biznes. Trudno się temu dziwić, skoro tego typu działalność cechuje się tak licznymi zaletami. Przed podjęciem decyzji o wejściu na rynek e-commerce warto jednak dobrze zastanowić się nad jej opłacalnością. W tym poradniku wyjaśnimy Ci, z jakimi kosztami wiąże się prowadzenie własnego sklepu internetowego.
Co obejmują koszty prowadzenia sklepu internetowego?
Wydawać by się mogło, że otwarcie i prowadzenie sklepu internetowego wymaga dużego kapitału. W dzisiejszych czasach działalność w tej branży została jednak tak ułatwiona, że na założenie e-commerce’u może pozwolić sobie niemal każdy. Większość kosztów da się zredukować do absolutnego minimum, a pozostałe często zależą od przychodów. Z jakimi wydatkami musisz się ostatecznie liczyć?
- Abonament oprogramowania sklepowego – najczęściej jest to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie, choć zależy od wybranego pakietu.
- Opłata za domenę – to jedynie kilka – kilkadziesiąt złotych rocznie.
- Koszty prowadzenia działalności gospodarczej – przede wszystkim składki ZUS, w przypadku których przez pierwsze 2,5 roku możesz jednak liczyć na atrakcyjne ulgi.
- Opłata za certyfikat SSL – jego cena zależy od wybranego dostawcy, ale powinna oscylować wokół 100 zł rocznie.
- Ewentualne koszty magazynowania – możesz ich uniknąć, otwierając na przykład sklep w dropshippingu.
- Ewentualne koszty marketingowe – należy je traktować jako inwestycję, która pozwala Ci maksymalizować zyski.
- Prowizje – pobierane między innymi przez bramki płatności czy zewnętrzne platformy sprzedażowe; ich występowanie uzależnione jest jednak ściśle od przychodu.
Jak zredukować koszty prowadzenia sklepu internetowego?
Otwarcie własnego sklepu internetowego może okazać się dla Ciebie bardzo opłacalnym pomysłem na biznes. Jak widzisz, wymienione wyżej koszty nie powinny poważnie obciążyć Twojego portfela. Co więcej, możesz sięgnąć po atrakcyjne rozwiązania, które pozwolą Ci zredukować bądź całkowicie wyeliminować wiele wydatków. Do dyspozycji masz między innymi następujące sposoby:
- Otwórz sklep internetowy w dropshippingu – tak jak wspominaliśmy wcześniej, ten innowacyjny model pozwala całkowicie wyeliminować koszty magazynowania towaru. Redukuje też ryzyko inwestycyjne, ponieważ nie musisz kupować żadnych produktów z góry. Współpracujesz bowiem ze specjalnymi hurtowniami, które biorą odpowiedzialność za wszystkie procesy logistyczne w Twoim sklepie.
- Prowadź sklep w ramach działalności nierejestrowanej – jeżeli w początkowym okresie działalności nie nastawiasz się na wysokie zarobki, nie musisz rejestrować własnej firmy. Unikniesz w ten sposób konieczności opłacania składek ZUS. Pamiętaj jednak, że w takim modelu obowiązuje Cię limit przychodów wynoszący połowę minimalnej pensji krajowej (1505 zł brutto miesięcznie w 2022 r.).
- Korzystaj z ulg na start – jeżeli zdecydujesz się na założenie własnej działalności, zawsze możesz przez 6 miesięcy opłacać składki w ramach ulgi na start, a przez następne 2 lata w ramach tak zwanego małego ZUS-u.
- Wybierz atrakcyjną ofertę oprogramowania – podejmując decyzję dotyczącą oprogramowania sklepu internetowego, domeny oraz hostingu, staraj się wybierać przystępne cenowo pakiety. Nie kieruj się wyłącznie wysokością miesięcznych kosztów, ale także zawartością danego abonamentu, ponieważ często kilka złotych różnicy zagwarantuje Ci dostęp do wyjątkowo pomocnych funkcji i udogodnień. Te z kolei mogą Ci pomóc zaoszczędzić sporo czasu i… pieniędzy.
Pamiętaj, że z powyższych rozwiązań możesz skorzystać praktycznie bez konsekwencji. Są to zatem znakomite sposoby na przetestowanie pomysłu na własny biznes. W przypadku dropshippingu czy działalności nierejestrowanej nic nie ryzykujesz i zachowujesz możliwość wycofania się z rynku w dowolnym momencie.
Jak obliczyć rentowność sklepu internetowego?
Aby dowiedzieć się, czy w Twoim przypadku prowadzenie sklepu internetowego to opłacalny pomysł na biznes, nie wystarczy znać kluczowych kosztów takiej działalności. Należy jeszcze dobrze przemyśleć politykę cenową i zaplanować strategię marketingową. Odpowiednie wyliczenia pozwolą Ci określić niezbędny budżet, a także prognozowane zyski.
W celu obliczenia rentowności sklepu internetowego będziesz potrzebować danych na temat marży oraz narzutu. Dzięki nim dowiesz się, ile towaru musisz sprzedać, aby osiągnąć konkretny zysk. W szacunkach należy uwzględnić również prognozowane koszty, które będą ograniczać Twoje zarobki. Wszystko to pozwoli Ci określić, jakie produkty przynoszą Ci największy dochód, i wydzielić odpowiedni budżet na działania marketingowe oraz inne inwestycje.
Dlaczego sklep internetowy się opłaca?
Jak już wiesz, na rentowność sklepu internetowego wpływa bardzo wiele czynników. Szacując prognozowane koszty i zyski, należy pamiętać także o innych aspektach prowadzenia tego typu działalności. Nie wszystko da się przecież przeliczyć na pieniądze, choć czasem oczywiście warto próbować. Co jeszcze przemawia więc za założeniem sklepu internetowego?
- Wejdziesz na dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce – odsetek internautów robiących zakupy online ciągle wzrasta. Oznacza to coraz większy popyt, którego nie sposób zaspokoić. Rozwija się również technologia, która usprawnia handel elektroniczny i przekłada się na jego rosnące możliwości.
- Założysz biznes niskim nakładem finansowym i czasowym – choć otwarcie sklepu internetowego może wydawać się skomplikowanym procesem, w dzisiejszych czasach trudno o łatwiejsze wejście na rynek. Wystarczy zaopatrzyć się w inteligentne oprogramowanie e-commerce, które zagwarantuje Ci między innymi dostęp do intuicyjnego kreatora stron www, gotowe integracje z hurtowniami, bramkami płatności, usługami kurierskimi czy zewnętrznymi platformami sprzedażowymi. Przykładem takiego narzędzia jest choćby oprogramowanie Sky-Shop.
- Zyskasz niezależność zawodową – prowadząc sklep internetowy, będziesz swoim własnym szefem. Oznacza to możliwość samodzielnego decydowania o zarobkach, czasie i miejscu wykonywania pracy czy kierunku rozwoju marki. Dzięki nowoczesnym narzędziom możesz zarządzać biznesem całkowicie zdalnie – potrzebujesz jedynie komputera i telefonu. Taka działalność gwarantuje Ci więc pełną swobodę i niezależność.
Od czego zacząć prowadzenie sklepu internetowego?
Wejście na rynek e-commerce jest dziś tak proste jak nigdy wcześniej. Większość niezbędnych kroków wykonasz przy pomocy innowacyjnego oprogramowania sklepowego, takiego jak na przykład Sky-Shop. Pozwoli Ci ono utworzyć stronę internetową, zintegrować ją z hurtowniami oraz zewnętrznymi narzędziami, a docelowo – wygodnie zarządzać sprzedażą w wielu kanałach jednocześnie. O jakich jeszcze procesach musisz pamiętać, otwierając sklep online?
- Zakup domeny – postaraj się, aby była łatwa do zapamiętania i spójna z nazwą Twojego sklepu.
- Rejestracja działalności gospodarczej – całą procedurę przeprowadzisz przez Internet (możesz też zrezygnować z tego kroku, jeśli chcesz prowadzić sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej).
- Stworzenie regulaminu sklepu i polityki prywatności – w tym celu najlepiej skorzystać z usług wyspecjalizowanej firmy.
- Wykupienie certyfikatu SSL – który zazwyczaj dostępny jest z poziomu oprogramowania sklepowego.
- Zaplanowanie działań marketingowych – to one sprawią, że Twój sklep zacznie sprzedawać i generować zyski.
Czy sklep internetowy się opłaca? Podsumowanie
Opłacalność sklepu internetowego zależy od wielu różnych czynników. Chcąc odnieść sukces na rynku e-commerce, potrzebujesz przede wszystkim dobrego pomysłu na ofertę. W połączeniu z wyborem odpowiedniej grupy docelowej, pozwoli Ci to szybko pozyskiwać klientów i generować duże przychody. Te mogą co prawda topnieć pod wpływem licznych kosztów działalności, ale jak już wiesz – wcale nie muszą. Postaraj się więc stworzyć dobrze przemyślany biznesplan i zachowaj kontrolę nad budżetem. W ten sposób z pewnością zagwarantujesz swojemu sklepowi rentowność na wysokim poziomie.