Czat na stronie opartej na WordPress nie jest niczym nowym, bo już w kilku poprzednich wersjach tego CMS (system zarządzania treścią) mieliśmy możliwość instalowania różnych dodatków pozwalających na kontakt z użytkownikiem. Większość osób prędzej skojarzy kontaktowanie się z użytkownikami z Messengerem na portalu Facebook, niż ze zwykłą stroną internetową, portalem, czy blogiem. Jednak WordPress Chat jest rozwiązaniem co raz częstszym i choć nie dla każdego webmastera będzie to rozwiązanie pierwszej potrzeby, to jednak z pewnością będzie ciekawym dodatkiem do danej witryny...

WordPress Chat – co to takiego?

WP Chat to wtyczka do CMS’a o nazwie WordPress. Jest to darmowy system zarządzania treścią (CMS – w tym przypadku z ang. content management system!), który początkowo przyćmiewany był przez możliwości Joomli, jednak obecnie jest jednym – jeśli nie głównym – z wiodących rozwiązań tego typu. Nie sam WordPress jest tu gwiazdą samą w sobie, ale przewagę nad innymi systemami zyskuje dzięki całkowitej darmowości, częstym aktualizacji i – tu punkt najważniejszy – milionom rozszerzeń, które można zainstalować, aby rozszerzyć jego funkcjonalność!

Takie rozszerzenia zwane są potocznie wtyczkami lub dodatkami (z ang. plugin albo add-on). Jedną z nich może być właśnie wtyczka dodająca Chat do WordPress’a. Instalacja wtyczek jest banalnie prosta (o tym słów kilka za chwilę), a funkcjonalnośćwtyczki typu WP Chat jest za to nieoceniona. Zatem odpowiedź na pytanie postawione powyżej „co to takiego”, należy odpowiedzieć w kilku prostych zdaniach:

WordPress Chat to dodanie funkcji czatowania do naszej strony. Dzięki takiej wtyczce można porozumiewać się z użytkownikami swojej strony nie tylko osobiście, ale dzięki automatycznym odpowiedziom lub zatrudnieniu kilku osób do komunikacji np. z klientami. Można też pozostawić możliwość rozmów toczących się pomiędzy samymi użytkownikami danego serwisu, co może być świetną inspiracją do tworzenia nowych treści…

Komu najlepiej przyda się WP Chat?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Można tu jedynie omówić pewne tendencje, jakie zauważa się w internecie, bo tak naprawdę wykorzystanie WP Chat zależy od inwencji webmastera. Pod warunkiem oczywiście, że na stronie będzie jakikolwiek ruch i znajdą się chętni do czatowania…

Najczęściej jednak WordPress Chat występuje w różnych odmianach na stronach firmowych. Służy on obsłudze klienta na stronach sklepów internetowych lub rozwiązywaniu problemów użytkowników jakiegoś konkretnego oprogramowania. Czasami też Chat na WordPress pełni funkcje nowoczesnego i bardziej intuicyjnego formularza kontaktowego, w którym odpowiedź o przyjęciu wiadomości może być wysłana automatycznie przez tzw. Chat Bota!

Jak zainstalować Chat na stronie z WordPress?

Zanim przejdziemy do najprostszych kwestii (tych stricte technicznych), pamiętajmy o kilku elementarnych kwestiach i zasadach

  • możesz zainstalować dwie wtyczki, które robią to samo, ale pamiętaj, by włączona w tym samym czasie była tylko jedna z nich
  • nadmiar wtyczek może spowodować błędy w wyświetlaniu się strony i/lub spowolnić jej działanie
  • to, że wtyczka ma wysokie oceny na stronie WordPress, nie znaczy, że u Ciebie sprawdzi się doskonale i będzie działać bezproblemowo
  • zawsze czytaj, do czego służy wtyczka i jak jej używać
  • jeśli nie wiesz, do czego służy dana funkcja, nie baw się nią – masz od tego Google
  • nie bój się odinstalować danego dodatku i szukać, czegoś lepszego
  • nie odmawiaj WordPress’owi aktualizowania wtyczek!
  • nie kupuj płatnej wersji, bez przetestowania darmowej

Pamiętać należy też, aby przed i po instalacji każdej wtyczki (nie tylko wtyczka wp czat!) sprawdzić stronę pod kątem szybkości działania na Google Page Speed Insights i np. GTMetrix. Jeśli nastąpiło znaczne pogorszenie wyników, należy zaprzestać używania nowego dodatku, bo może to obniżyć wyniki pozycjonowania danej witryny w wynikach wyszukiwania Google!

Pamiętając o powyższych, czyli tak naprawdę, kierując się zdrowym rozsądkiem, można przystąpić do instalacji danej wtyczki, np. tej z WordPress Chat. Najpierw należy wyszukać odpowiedni dla siebie plugin. Najlepiej czynić to ze strony WordPress.org (zakładka „wtyczki”). Tamże znajdujemy stronę konkretnego produktu i klikamy przycisk „pobierz” lub w wersji międzynarodowej „download”.

W ten sposób na dysk naszego komputera (dla posiadaczy Windows będzie to zapewne folder „pobrane”) została ściągnięta wtyczka, dajmy na to, WP Chat. Teraz mamy dwie opcje jej instalacji w naszym CMS.

Pierwsza możliwość to wgranie wtyczki poprzez zaplecze naszego WordPress – będzie to prawdopodobnie opcja dla większości administratorów witryny. Aby tego dokonać logujemy się do zaplecza strony (nazwadomeny.pl/wp-admin/), podajemy login i hasło administratora. Potem przechodzimy do zakładki „wtyczki” i tam wybieramy „dodaj nową”. Na kolejnej stronie (również na górze) klikamy „wyślij wtyczkę na serwer” i tam podajemy ścieżkę do pliku, który pobrany został na dysk naszego komputera. Jeśli plik z wtyczką nie zawiera błędów, powinien zostać zainstalowany po kilku, bądź kilkunastu sekundach. Po tym procesie w zakładce „wtyczki” należy odszukać jej nazwę (może różnić się od nazwy samego pliku) np. WP Chat i tam ją aktywować i skonfigurować.

Instalacja wtyczki WordPress przez ftp

Tu należy posiadać skonfigurowanego klienta FTP (aplikacja do łączenia się z serwerem) i wgrać wtyczkę do folderu /wp-content/plugins/ w systemie plików WordPress na serwerze. Następnie z menu „wtyczki” należy aktywować np. WP Chat. Jest to metoda o tyle trudniejsza, że musimy wiedzieć jak skonfigurować klienta FTP do połączenia się z serwerem naszej witryny. Takich porad należy szukać zwykle u dostawcy tych usług.

Jaką wtyczkę WordPress Chat wybrać

Samych wtyczek do czatowania na stronach opartych na WordPress jest przeszło osiemset! Wpisując w wyszukiwarkę Google np. „Wp czat wtyczka” otrzymamy – zapewne – jeszcze więcej wyników… Zatem, którą wtyczkę wybrać i która będzie dla danej strony najlepsza?

Udzielenie odpowiedzi na to pytanie jest bardzo trudne. Wybrać tę właściwą łatwiej będzie, jeśli sprecyzujemy swoje wobec niej oczekiwania. Na początek należy wyobrazić sobie siebie jako zwykłego użytkownika strony i zadać sobie pytanie, jak chcielibyśmy, aby wtyczka typu Wp chat wyglądała i zachowywała się. Jeśli wystarczy nam tylko proste okienko do rozmowy z konsultantem i prosta, automatyczna odpowiedź w przypadku jego nieobecności, wybór nie będzie trudny. Polecamy do tego celu przykładowo WPS Chat albo chyba najprostszy z możliwych SImple Ajax Chat.

Jeśli zaś oczekujesz zaawansowanej obsługi klientów z ciekawymi animacjami okna czatu, możliwością wybierania stylów, przechowywaniem wiadomości i automatycznymi odpowiedziami, to należy zastanowić się nad wyborem np. WP Lice Chat Support albo trochę prostszy Tidio, czy integrujący czat na WordPress z tym na naszej stronie Facebook-owej WP-Chatbot.

Podsumowanie

Jak widać opcji jest naprawdę sporo i dlatego trudno wskazać tę najlepszą wtyczkę typu WP Czat. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu nieco poeksperymentować i wybrać tę – naszym zdaniem – opcję najlepszą. Jest to najlepszy sposób na dojście do perfekcji w tej dziedzinie i zadowolenie użytkowników danej witryny. Tylko szukając tej właściwej wtyczki WordPress Chat zyskamy dobrą funkcjonalność, kontakt z klientem, czy użytkownikiem strony, co może przyspieszyć znacząco jej rozwój! Powodzenia!