„Linki są paliwem w procesie pozycjonowania” – to popularne w branży SEO powiedzenie. Umieszczanie linków na zewnętrznych stronach internetowych przenosi korzyści w postaci poprawy pozycji słów kluczowych w wyszukiwarkach internetowych. Przez lata proces pozycjonowania i linkowania ulega stałym zmianom. Niegdyś, aby osiągnąć wysoką pozycje w Google wystarczyło mocno podlinkować domenę – liczyła się w dużej mierze ilość linków, a nie ich jakość.
Algorytm był bardzo podatny na manipulacje, a na rynku królowały automaty pozwalające w szybkim czasie podnieść liczbę linków oraz systemy wymiany linków, czyli popularne SWL-e. Od momentu wprowadzenia aktualizacji Pingwin w 2013 roku, proces pozycjonowania uległ dużej zmianie. Obecnie specjaliści seo stawiają na poprawną optymalizację witryny oraz mocne linki zewnętrzne. W linkowaniu, króluje zaś powiedzenie „mniej, a lepiej”.
Marketing internetowy z wykorzystaniem pozycjonowania stron to obecnie jedna z najlepszy i najczęściej stosowanych możliwości na promocję Twojej strony w Internecie. Dzieje się tak, ponieważ dzięki pozycjonowaniu, strona wędruje do góry w Google na popularne słowa kluczowe. Użytkownicy którzy je wpisują w wyszukiwarce w danym momencie szukają konkretnej informacji, produktu lub usługi.
Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że takiego użytkownika uda się przekuć firmie w klienta. Pozycjonowanie stron, często budzi wiele emocji, ponieważ wedle zaleceń wyszukiwarki Google, nie powinniśmy oszukiwać robotów Google sztucznym linkowaniem, a wyłącznie optymalizować witrynę i liczyć na naturalne linki zewnętrzne.
Co to jest linkowanie?
Linkowanie to proces polegający na umieszczaniu hieperłączy na innych dokumentach w sieci. Linkowanie możemy podzielić na zewnętrzne (odnośnik umieszczany na innych domenach tzw. link building) oraz linkowanie wewnętrzne (w obrębie jednej domeny). Głównym założeniem linkowania jest ułatwienie nawigacji użytkownikom między poszczególnymi dokumentami w sieci Internet. Klikając w aktywny odnośnik użytkownik zostaje przenoszony na docelowy adres url do jakiego prowadzi link.
Więcej o linkowaniu dowiesz się na blogu: https://kordianminkina.pl/pozycjonowanie-stron/link-building/.
Jak zbudowany jest link?
Czym jest link? Jak możemy dowiedzieć się z Wikipedii link to: „Hiperłącze (ang.hyperlink, inaczej: odnośnik, odsyłacz, link, hiperlink) – zamieszczone w dokumencie elektronicznym (tekstowym, graficznym, wideo, animacji, PDF, HTML) odwołanie do innego dokumentu lub innego miejsca w danym dokumencie. Uaktywnienie hiperłącza może nastąpić poprzez kliknięcie lub najechanie kursorem na element, który nazywany jest kotwicą. Powoduje to wyświetlenie docelowej informacji. Hiperłącza są powszechnie używane na stronach internetowych.”
„Hiperłącze (ang.hyperlink, inaczej: odnośnik, odsyłacz, link, hiperlink) – zamieszczone w dokumencie elektronicznym (tekstowym, graficznym, wideo, animacji, PDF, HTML) odwołanie do innego dokumentu lub innego miejsca w danym dokumencie. Uaktywnienie hiperłącza może nastąpić poprzez kliknięcie lub najechanie kursorem na element, który nazywany jest kotwicą. Powoduje to wyświetlenie docelowej informacji. Hiperłącza są powszechnie używane na stronach internetowych.”
Link zbudowany jest z następujących elementów:
- adresu strony docelowej – czyli dokumentu zewnętrznego (podstrony) lub innego miejsca w dokumencie (to dotyczy kotwic html),
- tekstu, który widzimy jako link (anchor tekst, zakotwiczenie linka, kotwica) – opis hiperłącza,
- oznaczenia – informacji czy strona ma być otwarta w obecnym czy nowym oknie przeglądarki,
- atrybutu – informacji dla robota wyszukiwarki czy link ma przenosić moc seo dla innego dokumentu.
Atrybuty linków
Należy widzieć, że linki mogą posiadać różne atrybuty, które determinują moc link juice, jakie przekazują stronie docelowej – pozycjonowanej. Linki ze względu na artybuty możemy podzielić w następujący sposób:
- Dofollow – przenoszące część wartości strony z domeny A na domenę B.
- Nofollow – jeszcze do niedawna linki oznaczone atrybutem rel=nofollow nie przenosiły Page Ranku (teoretycznie). Obecnie Google zmieniło interpretacje tego znacznika i linki nofollow stanowią wyłącznie wskazówkę dla robota wyszukiwarki. W praktyce warto uwzględnić linki nofollow w naszej strategii linkowania, ponieważ z mojego doświadczenia wynika, że przekładają się na poprawę pozycji i pozwalają zdywersyfikować profil linków.
- Sponsored – atrybut zalecany przez Google do oznaczania linków pozyskanych za pomocą treści sponsorowanych. Osobiście odradzam stosowanie tego znacznika w procesie linkowania, ponieważ pomoże on oznaczyć domeny, które wykorzystywane są do manipulowania algorytmem. Niegdyś Google zrobiło podobną akcję z udostępnieniem webmasterom narzędzia disavow tool.
- UGC – atrybut przewidziany dla treści tworzonych przez użytkowników (user generated content). Czysto teoretycznie linki tego typu powinny dobrze przekładać się na poprawę pozycji strony w Google.
Dlaczego linkowanie zewnętrzne jest w istotne w pozycjonowaniu strony?
Linkowanie zewnętrzne jest szczególnie istotne w procesie pozycjonowania stron ponieważ linki stanowią jeden z najważniejszych czynników na jakich oparty jest algorytm Google. Według patentu Google każda strona w sieci posiada pewną wartość, oznaczaną za pomocą algorytmu Page Rank, który określany jest na podstawie jakości linków zewnętrznych. Poprzez umieszczanie linków, strona A oddaje część swojego Page Ranku stronie B. Działa to niczym system głosów, w którym jedna domena, oddaje głos na drugą i przenosi tak zwany link juice.
Budując linki zewnętrzne do strony należy mieć na uwadze fakt, że obecnie zamiast ilości liczy się moc seo linków. Lepiej zdobyć jednego linka z mocnej i tematycznej domeny, niż kilkaset z zaspamowanych stron niewiadomego pochodzenia.
Jak ocenić moc domeny z której zamierzamy pozyskać link do strony? Możemy podeprzeć się w tym miejscu narzędziami, które określają jakość linków takich jak MajesticSEO czy Ahrefs.com. Ponadto warto zwrócić uwagę na fakt czy dana strona posiada odpowiednią widoczność organiczną w wyszukiwarce. Jest to bowiem najlepsza wskazówka jak stronę widzi sama wyszukiwarka. Jeśli witryna posiada organiczny ruch na stronie i wysokie pozycje w wyszukiwarce Google na tematycznie powiązane z naszą stroną www frazy to z dużą dozą prawdopodobieństwa warto umieścić ją w naszej strategii pozyskiwania linków.
Skąd pozyskiwać mocne linki?
- Artykuły gościnne – wykorzystaj relacje branżowe do publikacji artykułów gościnnych z linkiem. Jedynym kosztem w tym wypadku jest czas, jaki musisz poświęcić na przygotowanie wartościowego tekstu. Warto przygotować merytoryczny artykuł, który będzie budował wizerunek eksperta. Linki z artykułów gościnnych zwykle udostępniane są w formie podpisu pod treścią lub w sekcji bio.
- Artykuły sponsorowane – obecnie jedna z najpopularniejszych metod linkowania. Polega na wykupieniu płatnych publikacji w wybranych portal i serwisach internetowych. W zamian za określoną opłatę reklamodawca ma możliwość umieszczenia wyznaczonej ilości linków wychodzących w treści. Link building z wykorzystaniem artykułów sponsorowanych generuje bardzo dobre rezultaty.
- Wizytówki NAP – wizytówki nap to serwisy pozwalające na zacytowanie pełnych danych teleadresowych firmy. Ta metoda szczególnie dobrze działa w przypadku pozycjonowania lokalnego. Cytowanie NAP wpływa na poprawę widoczność strony w wynikach regionalnych.
- Sponsoring – sponsorujesz organizacje regionalne takie jak kluby sportowe czy wydarzenia lokalne? Poproś partnerów o wstawienie aktywnego odnośnika w sekcji partnerzy na ich stronach www. Zwykle to mocne domeny podlinkowane z domen rządowych, dlatego takie linki będą świetnym sposobem na dywersyfikacje profilu linkowania.
- Komentarze na blogach – bardzo popularna i dobra metoda na zdobycie dobrych i tematycznych linków zewnętrznych, aczkolwiek oznaczonych zwykle atrybutem nofollow.
- Strony z wydarzeniami – organizujesz wydarzenie? Istnieją setki portali, które zbierają informacje o wydarzeniach ogólnokrajowych, jak i regionalnych. Część z tych serwisów warto umieścić w swojej bazie do linkowania, ponieważ pozwalają one na umieszczenie linków na stronie.
Ile kosztują linki pozycjonujące?
To zależy 🙂 Ceny linków pozycjonujących są bardzo różne. Należy wiedzieć, że część linków możemy pozyskać za darmo. Na przykład za pomocą mediów społecznościowych czy for. Zwykle jednak linkowanie strony wiąże się z niemałymi opłatami. Koszt umieszczenia artykułu sponsorowanego na poczytnym i tematycznym portalu to przeważnie koszt kilkuset złotych, chociaż bywa, że w przypadku większych portali to nawet kilka tysięcy złotych.
Pozyskiwanie takich linków warte jest jednak wydanie tych pieniążków, ponieważ oprócz wartości związanych z pozycjonowaniem i podniesieniem pozycji to ponadto przeważnie przekładają się one na wygenerowanie dodatkowego ruchu użytkowników na naszej stronie oraz budowanie wizerunku eksperta.
Przykładowy cennik linkowania:
- Artykuły sponsorowane – od kilku do kilku tysięcy złotych,
- Linki z komentarzy na blogach – od 5 zł/netto do 25 zł/netto,
- Linki z for – od 2 zł/netto do 15 zł/netto,
- Wizytówki NAP – około 8 zł/netto za wizytówkę, zwykle sprzedawane są one jednak w większych pakietach,
- Ogłoszenia – od 3 zł/netto do 10 zł/netto,
- Profile – od 50 groszy netto.
- Inne formy linkowania zwykle wyceniane są indywidualnie w zależności od potrzeb zlecającego.
Linkowanie w pozycjonowaniu stron – podsumowanie
Link building to ciągle jedno z najważniejszych zadań, jakie do wykonania ma osoba zajmująca się pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google. Optymalizacja strony pod wymagania wyszukiwarki i słowa kluczowe oraz linkowanie to dwa elementy jakie mają kluczowe znaczenie determinujące sukces w wynikach organicznych. Dobrze wykonane linkowanie powinno być poprzedzone solidną analizą stron www na jakich zamierzamy umieścić odnośnik. Stawiaj na mniejszą ilość linków, ale z lepszych źródeł. Dbaj o poprawny profil linków.
Nie używaj zbyt dużo money anchor text w zakotwiczeniu linków, ponieważ są one sygnałem dla robota wyszukiwarki, że cały proces jest sztuczny. Stawiaj na naturalność. Linkuj na adres url i brand, a exact anchor texty powinny stanowić wyłącznie ułamek całego profilu linków. Jeśli nie posiadasz doświadczenia w skutecznym linkowaniu, lepiej oddeleguj to zadanie pozycjonerowi, którego działania poparte są wiedzą i efektami.
Tekst opracował Kordian Minkina – specjalista SEO, posiadający wieloletnie doświadczenie w skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych.
Linkbuilding jest jednym z kluczowych elementów SEO. Niestety potrafi sporo kosztować 🙁 Jeśli nas nie stać możemy postarać się tworzyć naprawdę dobry content na stronę i liczyć na przychylność ze strony Google.