Rosnąca siła nabywcza Ukraińców sprawia, że przed przedsiębiorcami gotowymi wejść na ukraiński rynek rysują się coraz bardziej obiecujące perspektywy. By maksymalnie wykorzystać tę szansę, nie można zapomnieć o marketingu, który pozwoli znacznie zwiększyć widoczność firmy. Jak podejmować skuteczne działania SEO na Ukrainie i na co warto zwracać uwagę, by dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów?

Pozycjonowanie Ukraina – Yandex czy Google?

Google i Yandex od lat konkurują o popularność wśród użytkowników z Europy Wschodniej. Pozycjonowanie stron internetowych na Ukrainie ma sens w obu wyszukiwarkach – zanim jednak zdecydujemy się na którąś z nich, warto rozważyć ich wady i zalety w kontekście działań SEO na Ukrainie. Choć obecnie to Google najbardziej zyskuje tam na popularności, wpływów Yandex nie należy nie doceniać. Rosyjska usługa zaskarbiła sobie przychylność tych użytkowników, którzy cenią obecność rodzimego języka w strukturze wyszukiwarki. Zalety Yandex dostrzegą więc szczególnie ci, którym zależy na dotarciu do rosyjskojęzycznych mieszkańców Ukrainy.

Nie jest to jednak regułą – w ostatnich latach także coraz więcej użytkowników posługujących się językiem rosyjskim decyduje się na korzystanie z Google. Amerykańskiej wyszukiwarki używa z kolei znaczna większość ukraińskojęzycznej części mieszkańców. Google swoją wysoką pozycję w rankingach popularności zawdzięcza także sytuacji politycznej na Ukrainie. Niechęć do rosyjskich wpływów zarówno w sferze gospodarczej, jak i społecznej ma wpływ na osłabienie statusu Yandex na rynku ukraińskim. Nim rozpocznie się pozycjonowanie w jednej z tych wyszukiwarek, warto także uwzględnić lokalizację, w której będzie operował dany biznes. Proporcje liczby użytkowników Google do korzystających z Yandex mogą różnić się w zależności od regionu Ukrainy.

Co to jest pozycjonowanie regionalne na Ukrainie?

Przedsiębiorcy pragnący świadczyć usługi w konkretnym rejonie Ukrainy zwykle zastanawiają się, jak najskuteczniej dotrzeć do potencjalnych klientów. Rozwiązaniem tego problemu często okazuje się pozycjonowanie lokalne. W przypadku biznesów o zasięgu regionalnym strategia ta może przynieść największe korzyści. Zorientowanie działań marketingowych na konkretną lokalizację zwiększy prawdopodobieństwo dotarcia do osób faktycznie zainteresowanych usługami firmy oraz pomoże ograniczyć pusty ruch na stronie internetowej. Skupienie się na danym regionie pozwala także na zmniejszenie kosztów reklamy przy zwiększeniu jej skuteczności. Podstawą skutecznego pozycjonowania regionalnego na Ukrainie jest dobór treści na stronie internetowej biznesu. Dobrze prowadzone działania SEO i content marketing powinny uwzględniać wykorzystywanie fraz zawierających nazwy lokalizacji, w których działa firma. W przygotowywaniu tekstów opłaca się skorzystać z pomocy native speakerów – ułatwią oni stworzenie treści, która uwzględni drobne różnice i niuanse językowe charakterystyczne dla danego regionu. Dzięki temu nie tylko ułatwisz swojej witrynie uzyskanie wysokiej pozycji wśród wyników w wyszukiwarce, lecz także zyskasz zaufanie klientów oraz wpłyniesz na budowanie wśród nich korzystnego wizerunku marki.

Aspekt lokalizacji jest szczególnie ważny w przypadku pozycjonowania w Yandex. Dobierając listę wyników, rosyjska wyszukiwarka kładzie silny nacisk na geolokalizację, czyli w dużym stopniu sugeruje się miejscem, w którym przebywa użytkownik. Google również bierze pod uwagę ten czynnik – nie należy więc lekceważyć go także podczas pozycjonowania stron w tej wyszukiwarce. Innym ważnym elementem SEO, o jaki należy zadbać, chcąc zdobyć klientów z Ukrainy, jest linkbuilding. Pozycjonowanie regionalne powinno uwzględniać pozyskiwanie wartościowych lokalnych odnośników, które mają korzystny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zaufane, wysokiej jakości źródła linkowania to sposób na dotarcie do jeszcze większej liczby użytkowników zarówno Google, jak i Yandex.

Pozycjonowanie Ukraina – jak wygląda pozycjonowanie na Ukrainie?

Skuteczne pozycjonowanie stron na Ukrainie wymaga odpowiedniej strategii. Jednym z pierwszych kroków na drodze do podniesienia pozycji strony w wyszukiwarkach powinna być analiza firmy pod kątem oferowanych przez nią usług oraz jej grupy docelowej. Wiedza ta pomoże nie tylko określić, na jaki region należałoby zorientować działania marketingowe, lecz także, na jakiej wyszukiwarce warto się skupić. Gdy zdecydujemy się już położyć nacisk na Yandex lub na Google, powinniśmy dobrać taką strategię SEO, która weźmie pod uwagę rozwijanie szczególnie tych czynników rankingu stron, które są najbardziej istotne dla algorytmów wybranej wyszukiwarki. Istotnym aspektem, na jaki zwracają uwagę roboty internetowe wyszukiwarek, jest to, czy dana witryna jest poprawnie zoptymalizowana. Nieintuicyjne, wolno ładujące się bądź zawierające uszkodzone linki strony spotkają się więc z negatywną oceną algorytmów zarówno Google, jak i Yandex, co wpłynie na obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Z tego też powodu opłaca się rozważyć skorzystanie z oferty agencji świadczącej usługi pozycjonowania stron internetowych na Ukrainie. Doświadczony konsultant pomoże polepszyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania i dzięki temu zwiększyć widoczność przedsiębiorstwa w internecie oraz na rynku ukraińskim.

Na Ukrainie pozycjonowanie stron powinno uwzględniać odpowiednio prowadzony content marketing – to od niego w dużej mierze zależą wyniki całego przedsięwzięcia. Zawartość strony internetowej powinna obejmować nie tylko wartościowe informacje, lecz także jak najlepiej dopasowane słowa kluczowe. Przy doborze języka treści witryny należy sugerować się między innymi charakterystyką grupy docelowej oraz tym, w jakiej wyszukiwarce rozważa się pozycjonowanie. Strona powinna zawierać sposób, w jaki zainteresowany odwiedzający może nawiązać z nami kontakt. By ułatwić klientom interakcję z firmą, warto więc zatroszczyć się o to, by na jej stronie znalazły się takie dane jak telefon kontaktowy, mail czy mapa z zaznaczoną lokalizacją siedziby. Nie należy zapomnieć o umieszczeniu w zawartości witryny odpowiednich linków do formularzy kontaktowych. W celu interakcji z usługodawcami wielu Ukraińców wykorzystuje social media – szczególną popularnością cieszą się portale takie jak VK, Facebook czy Instagram. Dobrą praktyką może okazać się więc umieszczenie w witrynie linków do fanpage firmy. Prowadzenie działań w tych serwisach również wpłynie na zwiększenie się ruchu na stronie oraz pomoże w dotarciu do jeszcze większej liczby zainteresowanych. Jeśli chcesz więc skutecznie wypromować swoją stronę, dobrze jest pamiętać nie tylko o odpowiednim pozycjonowaniu, lecz także o prowadzeniu aktywnej kampanii reklamowej. Wielowymiarowe, zakrojone na szeroką skalę akcje promocyjne z pewnością pozwolą firmie rozwinąć skrzydła i płynnie wejść na ukraiński rynek.

E-commerce Ukraina – trendy

Ukraina to państwo o zawiłej historii, które pomimo problemów politycznych i gospodarczych powoli staje się aktywnym i liczącym się uczestnikiem areny międzynarodowej. Gospodarka kraju stopniowo odradza się po kryzysie przebytym w latach 2013-2015, odnotowuje się wzrost PKB i siły nabywczej obywateli. Rząd Ukrainy stawia na stymulowanie rozwoju ekonomicznego poprzez ułatwianie inwestorom prowadzenia działalności w państwie, z czego chętnie korzystają właściciele globalnych firm, w tym sieci handlu internetowego. Dzięki temu ukraiński rynek staje się coraz bardziej różnorodny, chętnie przyjmuje nowe typy towarów i usług.

Ukraina to kraj, którego mieszkańcy coraz chętniej korzystają z Internetu. Regularnie odwiedzają oni social media oraz częściej niż kiedyś dokonują zakupów w sieci. W ukraińskim Internecie powoli, lecz stopniowo rośnie zapotrzebowanie na usługi e-commerce, które stosunkowo niedawno zaczęły bardziej rozwijać się na tamtejszym rynku. W ostatnich latach odnotowano wśród Ukraińców wzrost zainteresowania towarami dostarczanymi szczególnie przez branżę modową oraz elektroniczną. Fakt ten ma przełożenie na stale rosnące zainteresowanie rynkiem ukraińskim przez inwestorów z tych branż.  Ukraina zaczyna cenić sobie także komfort i prostotę zakupów w sieci. Dzięki temu przedsiębiorstwa świadczące usługi handlu w internecie spotykają się ze wzrostem popytu, osiągając coraz lepsze wyniki sprzedaży. Ukraiński rynek stopniowo otwiera się na zagraniczny biznes, co przy rosnącej informatyzacji społeczeństwa i polepszającej się sytuacji ekonomicznej dają interesujące perspektywy dla handlu internetowego.