Gdy mówimy o działaniach SEO, zwykle mamy na myśli tworzenie atrakcyjnych treści i wszelkie prace wewnątrz naszej strony internetowej. Zapominamy o bardzo ważnym aspekcie, bez którego pozycjonowanie nie ma sensu – link buildingu
Czym jest link building?
Link building, czyli mówiąc po polsku – budowanie zaplecza linków jest jednym z najważniejszych elementów kompleksowych działań SEO. Polega to na zdobywaniu jakościowych linków zewnętrznych, czyli takich, które linkują z innych witryn do naszej własnej. Te mogą dzielić się na dwie kategorie: dofollow i nofollow.
Pierwsza jest szczególnie ważna podczas planowania działań pozycjonujących. Linki dofollow nie tylko przekierowują użytkownika na naszą stronę, ale także przekazują robotom wyszukiwarki informację o pozycji i mocy witryny, z której pochodzi hiperłącze. Oznacza to, że umieszczając link dofollow w mocnej, cenionej przez Google witrynie, przekazuje nam ona część swojej mocy, wspierając pozycjonowanie naszej strony.
Z kolei linki nofollow nie są w stanie przekazać swojej mocy, jednak wciąż przekierowują użytkowników, którzy klikną w hiperłącze. Choć z punktu widzenia pozycjonowania linki nofollow nie są potrzebne, w rzeczywistości każda witryna powinna posiadać ich przynajmniej kilka – profil linków złożony wyłącznie z linków dofollow wyglądałby po prostu nienaturalnie.
Dlaczego link building jest tak ważny?
Przede wszystkim, jak wszystkie działania SEO, link building pozwala poprawić naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Budując swój wizerunek na zewnętrznych stronach internetowych wzbudzamy większe zaufanie algorytmu Google.
Linkując z dobrych jakościowo witryn dbamy o pozytywne postrzeganie naszej marki, zarówno przez roboty, jak i przez potencjalnych klientów. W końcu linki zwrotne nie żyją w próżni, a użytkownicy, którzy trafiają na naszą witrynę dzięki hiperłączom, mogą zatrzymać się u nas na dłużej. To pozwala budować rozpoznawalność marki, zwiększać konwersję oraz poprawiać nasz autorytet. W efekcie – działania link buildingowe przynoszą wiele, długofalowych korzyści.
Profesjonalny link building – jak sprawdzić miejsca linkowania?
Szukając miejsca, gdzie chcemy umieścić link do naszej witryny, musimy zwrócić uwagę na parę szczegółów. W końcu nie możemy wrzucać swoich linkowań gdzie popadnie – takie działanie całkiem słusznie mogłoby zostać odebrane jako spam, co zafundowałoby nam więcej kłopotów niż korzyści. Zanim wybierzemy odpowiednią witrynę powinniśmy sprawdzić jej widoczność w Google oraz jakość strony. Ważna jest także popularność serwisu: jaka liczba użytkowników go odwiedza i jak kształtuje się ruch na stronie, a także czy tematyka witryny oraz profil odbiorców jest zbliżony do naszej.